ISMAEL IVO


Ismael Ivo was born in 1955 in São Paulo. São Paulo, New York and Berlin are considered the outstanding stages of his career. He studied acting and dance in his hometown, winning awards as best solo dancer in 1979, 1981, 1982. In 1983 he was invited by Alvin Ailey to move to New York, where he became a member of Alvin Ailey Dance Center. From 1985 he has lived in Berlin and he has collaborated closely with Johann Kresnik and Ushiu Amagatsu of the Sankai Juku ensemble. These very varied experiences synthesize with his African-Brasilian roots. His collaboration with  Johann Kresnik include Phoenix, Mars, Francis Bacon, which was acclaimed as the Dance Theatre success story of 1994, and Othello. For more than ten years Ivo had been the artistc director of the International Tanzwochen Wien Festival in Vienna. In 1996 he was appointed Dance Theatre director at the Deutsches Nationaltheater in Weimar (The Brief History of Hell, Artaud, Kuss im Rinnstein and Michelangelo). Among the outstanding works of those years: Mephisto, from Goethe’s Faust, Medea Material from Heiner Muller, the solo Dionysos. Parallel he returned to Stuttgart to collaborate with Theaterhaus, this time in partnership with the dancer Marcia Haydée (Tristan und Isolde, Aura, Shakespeare’s The Tempest, Floresta Do Amazonas, Medea, and later M.-like Callas, The Tempest). With Yoshi Oida as Director and Koffi Koko as dance partner, Ivo worked on a dance version of The Maids, by Jean Genet (2001). it was awarded “Best performane of the Year” by the London based ‘TimeOut’ magazine. Under the directoship of George Tabori, Marcia Haydée and Ismael Ivo developed a new form of performance in a play without words, Ödipus after the play of Sophocles (2001). His first appearance at the Biennaledi Venezia was in 2002 with the solo Mapplethorpe. Since 2005 he has been the Director of the International Festival of Contemporary Dance of the Biennale di Venezia.

Ismael Ivo è nato nel 1955 a San Paolo in Brasile. San Paolo, New York e Berlino possono essere considerati le tappe eccezionali della sua carriera. Ha studiato recitazione e danza nella sua città di origine, conseguendo premi come danzatore solista nel 1979, 1981, 1982. Nel 1983 è stato invitato da Alvin Ailey a trasferirsi a New York, dove ha fatto parte dell’Alvin Ailey Dance Center. Dal 1985 ha vissuto a Berlino e ha strettamente collaborato con Johann Kresnik e Ushiu Amagatsu del Sankai Juku ensemble. Queste esperienze così varie riassumono le sue radici Afro-Brasiliane. La sua collaborazione con Johann Kresnik comprende  Phoenix, Mars, Francis Bacon, che è stato acclamato come il migliore soggetto narrativo del Dance Theatre del 1994, e Othello. Per oltre dieci anni Ivo è stato il direttore artistico del International Tanzwochen Wien Festival di Vienna. Nel 1996 è stato nominato direttore del Dance Theatre presso il Deutsches Nationaltheater di Weimar (The Brief History of Hell, Artaud, Kuss im Rinnstein and Michelangelo). Tra le più importanti creazioni di quegli anni: Mephisto, dal  Faust di Goethe, Medea Material da Heiner Muller, il solo Dionysos.  Contemporaneamente è ritornato a Stoccarda per collaborare con il  Theaterhaus, questa volta in collaborazione con la danzatrice Marcia Haydée (Tristan und Isolde, Aura, Shakespeare’s The Tempest, Floresta Do Amazonas, Medea, e successivamente M.-like Callas, The Tempest). Con Yoshi Oida come regista e Koffi Koko come partner, Ivo ha lavorato ad una versione coreografata di Les Bonnes di Jean Genet(2001). Questo lavoro è stato premiato come “Migliore performance dell’Anno” dal magazine ‘TimeOut’ di Londra. Sotto la direzione di George Tabori, Marcia Haydée e Ismael Ivo è nata una nuova forma di performance senza parole, Ödipus after the play of Sophocles (2001). La sua prima apparizione alla Biennale di Venezia è stata nel 2002 con il solo Mapplethorpe. Dal 2005 è il Direttore del Festival Internazionale di Danza Contemporanea della Biennale di Venezia.